Projekt

Hrvatska udruga radnih terapeuta poziva sve osnovne škole da nam se pridruže u održavanju projekta Ruksak lak može imat svak! Pozivamo stručne nastavničke timove osnovnih škola diljem Hrvatske da nam se obrate na e- mail: ruksaklak@hurt.hr ukoliko žele sudjelovati u održavanju projekta u rujnu 2016.godine.

Hrvatska udruga radnih terapeuta (HURT) pokrenula je rujnu 2015. godine projekt pod nazivom Ruksak lak’ može imat’ svak’ koji provodi u suradnji s Američkom udrugom radnih terapeuta (American Occupational Therapy Association – AOTA) prema uzoru na projekt koji je osmislila američka radna terapeutkinja sa Bostonskog sveučilišta (Boston University, Sargent Collage) dr. Karen Jacobs pod nazivom National School Backpack Awareness Day.

Projekt je 2015. godine prezentiran u Osnovnoj školi Vodice u Vodicama, te u Osnovnoj školi Ivana Rabljanina u gradu Rabu, dok se u 2016. godini prezentirao u Dječjem vrtiću Cvrčak u Malom Lošinju, te će se nastaviti s projektnim aktivnostima u osnovnim školama diljem Hrvatske.

Cilj projekta je osvijestiti roditelje, nastavničko osoblje te učenike o važnosti pravilnog nošenja školske torbe te dati smjernice (Slika 1.) za pravilan odabir, pravilno nošenje te prilagodbu školske torbe karakteristikama i potrebama djeteta.

Slika 1. Smjernice za pravilno nošenje školske torbe

Projekt provode radni terapeuti s ciljem promocije zdravlja i utjecaja nepravilnog nošenja školske torbe na posturu djeteta. Prezentacija samog projekta provodi se u jednom danu u trajanju od 2-4 sata na način da radni terapeuti učenicima, roditeljima i nastavnicima objasne koje sve posljedice nepravilno nošenje torbe može imati na razvoj djeteta. Svaki roditelj i nastavnik dobije letak sa smjernicama kako pravilno napuniti, prilagoditi, podići i nositi školsku torbu. Nakon uvodnog izlaganja, slijedi interaktivna radionica tijekom koje radni terapeuti mjere masu školske torbe te masu djeteta i na za to predviđeni obrazac upisuju mjere dobivene vaganjem. Nakon dobivenih mjera, putem formule izračuna se preporučena masa školske torbe u odnosu na djetetovu težinu te se preporuče smjernice kako, ukoliko je potrebno, prilagoditi torbu kako bi nošenje odgovaralo karakteristikama i potrebama djeteta.

Održavanje i prezentiranje projekta u osnovnim školama od iznimne je važnosti s obzirom na to da je dokazan utjecaj preteške školske torbe na nepravilnu posturu tijela djeteta školske dobi koja kasnije može izazvati ozbiljna fizička oštećenja kralješnice.

Ispitivanje provedeno na uzorku od 76 učenika prvog razreda dviju osnovnih škola uz suglasnost ravnatelja i roditelja pokazalo je da kod djece prvog razreda osnovne škole (oko 7 godina), uslijed opterećenja u vidu školske torbe od 4.51 kg, dolazi do pomaka težišta tijela prema naprijed te do promjene kutova glave i vrata. Također se pokazalo da teža djeca imaju manji otklon težišta kada su opterećeni jednakom težinom kao i laganija djeca (Ivan Jurak: Povezanost mase školske torbe s posturom kod prvoškolaca. Zagreb, 2013.)

HURT tim